Obowiązki w zakresie prowadzenia akt osobowych pracowników
autorem artykułu jest Arek Czapla
Osoba ubiegająca się o zatrudnienie ma obowiązek podać pracodawcy
swoje dane osobowe które obejmują :
- imię i nazwisko
- imiona rodziców
- datę urodzenia
- miejsce zamieszkania
- wykształcenie
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia
- inne dane osobowe konieczne do korzystania ze szczególnych
uprawnień przewidzianych w prawie pracy
- PESEL
Pracodawca zobowiązuje sie do prowadzenia akt osobowych zatrudnionych przez niego pracowników. Akt te powinny zawierać druki potwierdzające
realizacje jego obowiązków wobec pracownika.
Dokumenty te można podzielić :
- dokumenty związane z ubieganiem sie o zatrudnienie
- dokumenty związane z nawiązaniem stosunku pracy i jego przebiegiem
- dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku łączącego pracodawce
z pracownikiem .
Artykuł 94 pkt 9a kodeksu pracy nakłada obowiązek na pracodawce prowadzenia akt osobowych wraz z innymi dokumentami związanymi ze stosunkiem pracy.
Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika kopie składanych dokumentów . Oryginały dokumentów pracodawca może żądać od pracownika tylko do wglądu lub do sporządzenia ich odpisów lub kopi.
Pracodawca ma obowiązek prowadzenia jeszcze dokumentacji pracowniczej :
- dokumentacja która dotyczy podejrzenia o chorobę zawodową lub dotknięcia
pracownika taką chorobą
- wypadki przy pracy lub wypadki w drodze do lub z pracy?
- karta ewidencyjna czasu pracy w zakresie obejmującym prace w poszczególnych dobach roboczych , w tym prace w niedziele i święta , w nocy
godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy , a także dyżury , urlopy .
Prawo pracy i nie tylko
szczegóły : zobacz tutaj
(info do usunięcia: Jeśli jesteś parterem Złotych Myśli możesz podmienić link partnerski)
--
Prawo pracy w praktyce
Jak poderwać kobietę
Ziołolecznictwo
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl