e-learning jako alternatywna metoda szkoleń personelu i rola w nowoczesnej organizacji
autorem artykułu jest Anna Bałda
We współczesnym świecie czynnikiem, mającym nadrzędne znaczenie dla rozwoju, sukcesu i przewagi konkurencyjnej organizacji jest kapitał intelektualny organizacji, na którą m.in. składa się wiedza pracowników, ich kompetencje, umiejętności a także znajomość procedur, kultury organizacyjnej, świadomość misji i celów organizacji. W świetle tego, zarządzanie wiedzą, czyli: upowszechnianie edukacji i wspieranie procesu uczenia się wśród personelu powinno być dla organizacji działaniem strategicznym w budowaniu wartości rynkowej oraz zwiększaniu wydajności pracy.
W aspekcie praktycznym, ciągłe zdobywanie wiedzy jest czynnikiem pozwalającym sprostać szybko zmieniającym się warunkom i oczekiwaniom otoczenia.
Narzędziem mającym wspierać rozwój pracowników, a więc m.in. kapitał Intelektualny są szkolenia.
Spośród dostępnych na rynku metod szkoleniowych można wyróżnić m.in. szkolenia tradycyjne – stacjonarne, oraz szkolenia za pośrednictwem mediów elektronicznych czyli e-learning.
W dynamicznie zmieniających się środowisku, wskutek rosnącego tempa życia i stawianych jednostce wymagań, e-learning, jako nowoczesna metoda podnoszenia kompetencji personelu niesie za sobą ogromne możliwości, którym nie może sprostać metoda tradycyjna.
Do głównych przewag e-learningu nad metodą stacjonarną z punktu widzenia organizacji należy redukcja kosztów związanych m.in. z wynajęciem sali, kosztami podróży, koniecznością opuszczenia przez pracownika miejsca pracy a tym samym wyłączeniem go z działań pozwalającym na sprawniejsze funkcjonowanie organizacji i dezorganizację trybu pracy. Szkolenie e-learningowe, w przeciwieństwie do tradycyjnego może się odbywać w każdym miejscu, w którym są dostępne media elektroniczne oraz o każdej porze. Możliwością jaką daje szkolenie zdalne jest kształcenie nieograniczonej liczby uczestników. Jest to szczególnie ważne w korporacjach, mających oddziały w różnych regionach. W odniesieniu do szybko postępujących zmian, ważnym atutem szkoleń zdalnych jest łatwa i sprawna aktualizacja materiału i dostosowanie go do sytuacji organizacji.
Takie rozwiązanie szkoleniowe niesie za sobą wiele korzyści dla użytkownika. Adresat szkolenia zyskuje komfort elastycznego czasu pracy nad materiałem, dzięki czemu może wypracować własny, optymalny harmonogram pracy, dostosowany do własnych potrzeb. Może na bieżąco śledzić swoje postępy w nauce i w razie potrzeby poprawiać swoje wyniki wracając do określonych modułów aż do uzyskania założonego celu i zdobycia określonej kompetencji. Sukcesywne monitorowanie postępów jest możliwe dzięki testom weryfikującym uzyskany poziom wiedzy.
Wdrożenie w firmie systemu szkoleń e-learningowych ma charakter strategiczny również z innego powodu. E-learning może stać sie dla organizacji czymś więcej niż tylko narzędziem służącym podnoszeniu kwalifikacji przez personel, ale także instrumentem budującym kulturę organizacji, wskazującym cele i priorytety do zrealizowania oraz budowanie długofalowej strategii biznesowej. Nauczanie na odległość poprzez zapewnienie jednolitego procesu kształcenia buduje nie tylko spójną wiedzę i umiejętności, ale również spójne standardy zachowań korporacyjnych czy komunikacji wewnątrz jej struktur – co w istoty sposób wpływa na kulturę organizacyjną, identyfikację pracownika oraz rozumienie przez niego marki.
E-learning jest ponadto ważnym i przydatnym narzędziem w Zarządzaniu Zasobami Ludzkimi i budowaniu polityki personalnej firmy.
Może stanowić ważny element wprowadzania nowych pracowników w środowisko pracy, panujące zasady jak i uświadamiać misję, stając się dużym wsparciem pozwalającym na szybsze dostosowanie się i zaadaptowania w nowym miejscu pracy. Dla pracowników związanych z firmą od jakiegoś czasu może być to z kolei narzędzie wykorzystywane do ich oceny okresowej, pomocne w definiowaniu i analizowaniu potrzeb szkoleniowych i ewentualnemu zapełnianiu wykrytych luk kompetencyjnych. System e-learningowy w rękach menedżerów HR, przy użyciu raportów i danych generowanych w prosty sposób z systemu może być użyty do tworzenia planów zatrudnienia oraz indywidualnych ścieżek karier stając się jednocześnie przedmiotem pozwalającym skutecznie motywować. Taka dbałość o kapitał ludzki z pewnością zaowocuje w przyszłości wzrostem produktywności oraz przychodów wygenerowanych poprzez dobrze wyszkolony personel i menedżerów mających świadomość jakim potencjałem dysponują.
Porównując ze sobą szkolenie metodą zdalną oraz szkolenie metodą tradycyjną nie sposób jest nie wspomnieć o aspektach cywilizacyjnych. Coraz szybsze zmiany, presja i tempo towarzyszące życiu codziennemu wymagają od jednostek dostosowania się do takich warunków oraz podążania za nowymi, prostszymi, nowocześniejszymi i szybszymi rozwiązaniami. E-learning jest metodą wielofunkcyjną, wpierającą proces dydaktyczny na odległość, która stale się rozwija by optymalnie wykorzystać czas pracy i potencjał jednostki w celach edukacyjnych. Także rozbudowa infrastruktury telekomunikacyjnej sprawia, że e-learning staje się coraz bardziej powszechną formą kształcenia, konkurencyjną do metod tradycyjnych.
--
Anna Bałda
anna.balda@gmail.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl